top of page
  • תמונת הסופר/תאיתן

עמידות בפני חיידקי זיהום - תַ׳אנִיסַארוֹ בִּיקְהוּ

עודכן: 26 במרץ 2020

כעת היא התקופה בשנה בה זני-שפעת שונים והצטננויות מתפשטים סביב. יתכן ותבחינו שאנשים מסוימים, בזמן שבאים למנזר, נדבקים בשפעת או מצטננים, בזמן שאנשים אחרים לא חולים. לעתים אדם א׳ מצטנן, מעביר את המחלה לאדם ב׳, אשר בתורו מעביר אותה חזרה לאדם א׳.


יש חיידקים בחוץ. בחלק מן המקרים, מדובר בחיידקים שהתרגלנו אליהם במשך הזמן. פיתחנו עמידות מסויימת בפניהם. אך כאשר כח-העמידות שלנו נחלש, אנו הופכים פגיעים וחשופים בפניהם. אלו המקרים בהם גופכם יודע שזהו חומר זר - החיידק או הוירוס שנכנסו, אך פשוט אין לו את הכח להלחם בו. במקרים אחרים הגוף כלל אינו יודע או מכיר את הזיהום. החיידק פולש והוא יכול להזיק בדרכים שונות לפני שהגוף בכלל מבין שמשהו אינו כשורה.


מחלות התודעה דומות לכך במידה רבה. לעתים ישנם דברים שאנו מכירים כמזיקים: סוגים מסוימים של חמדנות, סלידה, אשליה ותאווה. ובאופן רגיל אנו יכולים לעמוד בפניהם. אך כאשר כח-העמידה שלנו נחלש, הם משתלטים. אך קיימים גם דברים אחרים המתגנבים אל התודעה שכלל איננו מזהים בתחילה כבעיה. אלו חודרים פנימה ומשתלטים ורק כאשר אתם מבינים שאתם סובלים מהם - לעיתים במידה רבה - אתם מבינים שמשהו אינו כשורה. אך אינכם יודעים אפילו מהיכן הגיעו.


כך שאנו מתרגלים מדיטציה על מנת לפתח את כח-העמידות שלנו. היבט הריכוז קיים על מנת לפתח את כח-העמידות באופן שתהיה לנו תחושת רווחה פנימית איתנה. זו אחת הסיבות שאנו עובדים עם הנשימה, מנסים למצוא צורות נשימה המוליכות לתחושה טובה כך שהתודעה נרגעת כאשר היא זקוקה לרגיעה ומלאה באנרגיה כאשר היא זקוקה למרץ. בדרך זו, התודעה מרגישה בריאה בבסיסה. דברים אחרים מגיעים מבחוץ, אך אינכם מעוניינים פשוט. יש ברשותכם משהו טוב בפנים. אתם פחות ״רעבים״ לאי-אלו עינוגים אשר מוצעים לכם ע״י חמדנות, סלידה ואשליה.


כך תרגול הישיבה והנשימה כאן בצורה נוחה ונעימה אינו אנוכי. איננו פשוט מתחבאים משאר העולם ורודפים אחר פיסות-העונג הקטנות שלנו. אנו מחזקים את התודעה באופן בו נוכל לחיות בעולם ולא להידבק במחלות שבו. הסתכלו סביבכם. המדיה אינה דבר מלבד חמדנות, סלידה ואשליה. פעם ראיתי קומיקס בו עמד אדם מול דוכן מגזינים, ושמות המגזינים היו שמותיהם של שבעת חטאי-המוות (The seven deadly sins - ע״פ הנצרות חטאים שעונשם הוא מות הנפש). יתכן ותוכלו לחשוב על אותו דבר בהקשר למצבי-התודעה המזיקים עליהם דיבר הבודהה. ישנם מגזינים עבור כעס, מגזינים עבור תאווה, מגזינים עבור חמדנות ומגזינים עבור אשליה. הם נמצאים שם לאורך כל הזמן, וכאשר כח-העמידות שלנו חלש אנו קונים אותם. אך כאשר כח-העמידות שלנו איתן, אנו חולפים על פניהם ולא מוצאים בהם עניין כלל.


חשבו על הריכוז כדרך לבניית כח-העמידות שלכם. יש בידכם משהו טוב בפנים שביכולתכם לקחת עמכם לאן שתלכו. הרגע היחיד בו אתם משאירים עצמכם חשופים הוא הרגע בו יש הפסקה במודעות-הקשובה (מיינדפולנס) שלכם. כך שעליכם להיות דרוכים וזהירים. ישנם חיידקים בכל מקום: חיידקים קטנים של חמדנות, חיידקים של סלידה, חיידקים של אשליה וחיידקים של קנאה. הם סביבנו כל הזמן. כך שעליכם לבנות את כושר העמידות שלכם. עליכם לעמוד על המשמר על מנת להתמודד עם דברים אלו.


כעת, באשר לחיידקים שאינכם מזהים, זה המקום בו איכות אחרת נכנסת לפעולה: הבודהה מכנה אותה בשם ניתוח-איכויות (Analysis of qualities - או בשמה היותר מוכר ״חקירת התופעות״). היא ברשימת הגורמים המוליכים להארה (Factors of awakening). איכות זו מבוססת על מודעות-קשובה (מיינדפולנס). כאשר אתם דרוכים וערניים בנוגע למה שקיים בתודעה, אתם מסוגלים לנתח זאת במובן של מה מיומן (skillful) ומה אינו-מיומן.


לעתים משווים איכות זו לראיית הדברים לאור ארבע אמיתות הנאצלים (four noble truths). אין הכוונה פשוט לדעת מהן ארבע האמיתות, אלא לזכור לשם מה הן קיימות. הן כאן על מנת שנוכל לחלק את החוויה שלנו באופן שנדע מה לעשות איתה - משום שלכל אמת (מהארבע) יש את החובה הקשורה אליה. את הסבל (האמת הראשונה) יש להבין באופן מלא ועמוק. את מקורו - לנטוש. את הפסקתו - לממש והאופן בו עושים זאת הוא באמצעות פיתוח ותרגול הדרך.


לעתים תשמעו שאיכות ניתוח-איכויות מושווית עם מיינדפולנס באופן שמוגדר פשוט כ״להיות-עם-מה-שבא״ - סוג של מודעות-נכוחה. בהקשר זה, ניתוח-איכויות הוא מה שמתייג, ״הו, זו מחשבה, זהו רגש, זוהי הסחת-דעת, וכו׳״. ואז התמדה (persistance), שהיא הגורם השלישי להארה, היא פשוט להמשיך לעשות כן. אך זו לא הצורה בה הבודהה הסביר זאת.


בתור התחלה, מיינדפולנס היא גורם של הזיכרון. היא אינה רק מודעות. היא מורכבת מדברים שאתם מנסים לזכור שהם חשובים אם בכוונתכם להישאר בדרך. באופן פרטני, אתם מזכירים לעצמכם שאתם רוצים לנטוש איכויות מזיקות ולפתח איכויות מיטיבות.


ואז, איכות ניתוח-איכויות למעשה מזהה מה מיומן ומה לא. פעולה זו מתבצעת על ידי התבוננות בסיבה (גורם) ותוצאה. כאשר אתם מפתחים מחשבה מסוימת בתודעתכם, לאן היא מובילה אתכם? אם תפתחו מחשבה אחרת, לאן היא תוביל אתכם? אתם מנתחים את המחשבה לא במובנים של האם אתם אוהבים אותה או לאו. אתם מנתחים אותה במובנים של מהיכן היא נובעת בתודעה ולאן היא מובילה: אילו איכויות מוליכים לסוג כזה של מחשבה ואילו פעולות היא גורמת לכם לעשות. הבודהה בעצמו אמר שהוא הגיע לדרך ההארה על ידי חלוקת המחשבות שלו לשני סוגים: אלו שהיו חדורות בתאוותנות, זדון וגרימת נזק מצד אחד; ואלו החדורות בפרישות; חוסר זדון (כלומר רצון טוב); ואי-גרימת נזק, כלומר, חמלה כלפי הצד השני. הוא למעשה ראה מהיכן מגיעות מחשבות כאלו ולאן הן מוליכות אתכם. הסוג הראשון, כך הבין, לקח את התודעה לאזורים בהם תרצו להגיב בדרכים בלתי-מיומנות והסוג השני לא. כך שתרצו ללמוד כיצד להתבונן במחשבות שלכם באותה הדרך, במונחים של סיבה ותוצאה. מהיכן הן מגיעות? להיכן הן מובילות? זוהי איכות ניתוח-איכויות (חקירת התופעות).


בהתבסס על כך, תדעו מה לעשות בהיבט ההתמדה שלכם - גורם ההארה השלישי: כיצד לפתח תכונות מיומנות, כיצד לנטוש את התכונות המזיקות שלכם - והרצון שלכם לעשות כן. חלק חשוב בהתמדה היא ללמוד כיצד להניע את עצמכם. ראיתם את הנזק שיכול לבוא ממחשבות מסוימות, רעיונות מסוימים, דחפים מסוימים בתודעה. ואתם מבינים שאינכם רוצים להמשיך לפגוע בעצמכם בדרך זו. הספיק לכם.


בו בעת, נוכחתם בהטבות שמביאות התכונות היותר-מיומנות. ואתם מפתחים את הרצון להמשיך לפתח אותן בתודעה, בהבינכם כי זהו תהליך ראוי באמת. יותר מדי אנשים חושבים ״ובכן, מה שעובר בתודעה פשוט עובר בתודעה. זה בא, זה הולך וזהו. אף אחד לא יודע מה מתרחש בראש שלי, אז זה לא משנה״. אבל זה כן משנה. דברים אלו מעצבים את החיים שלכם: מה אתם חושבים, עם אילו מחשבות אתם ממשיכים, ועם אילו לא. כך כשאתם מבינים שהחיים שלכם חשובים, ששאלת האושר שלכם חשובה - אז אתם מניעים עצמכם (לפעולה). זהו מרכיב חשוב בהתמדה.


שלושת איכויות אלו - מיינדפולנס, ניתוח-איכויות והתמדה - תואמות למודעות נכונה, השקפה נכונה ומאמץ נכון. כפי שהבודהה אמר, שלושת איכויות אלו סובבות סביב כל איבר בדרך המתומנת, החל מהשקפה נכונה ועד לריכוז נכון. כך שאלו שלוש איכויות שתרצו לשמור מאוזנות, עובדות ביחד וחגות סביב כל מה שאתם עושים.


כך מדיטציה אינה רק ריכוז. בגורמי ההארה, ריכוז בא בעקבות התמדה ומכסה ארבעה גורמים: התלהבות, שלווה, ריכוז ושוויון-הנפש. גורמים אלו יכולים לבנות כח-עמידות רב. אך שלושת האיכויות הראשונות - מיינדפולנס, ניתוח-איכויות והתמדה (או מאמץ נכון) - הם הגורמים שעוזרים לכם להכיר בחיידקים שטרם הכרתם, את הדברים שבמשך המון זמן חשבתם שהם נורמאלים או בסדר, אך עתה אתם לפתע מבינים שהם נקודת-ההתחלה להמון צרות.


אתם רואים זאת משום שאתם מסתכלים במונחים של סיבה ותוצאה. אתם לוקחים צעד אחורה מהשאלה האם אתם אוהבים או לא אוהבים מחשבה מסויימת ובמקום זאת - מסתכלים עליה בתור פעולה שתוביל לתוצאה. אתם שופטים על פי התוצאה. מותר לאהוב תוצאה אחת ולא אחרת, ולרצות או לא לרצות תוצאות מסוימות. כאשר מאסטר הזן אמר שהדרך הגדולה קלה עבור אלו חסרי-ההעדפות, הוא לא דיבר על העדפות לתוצאות. הוא דיבר על העדפות עבור האימון-עצמו. במילים אחרות, אם אתם יודעים שדברים שאתם אוהבים הולכים להזיק לכם - אתם מלמדים את עצמכם כיצד להיות שמחים בויתור עליהם. ובאשר לדברים שאינכם אוהבים לעשות, אך אתם יודעים שמביאים לתוצאות טובות, אתם מלמדים עצמכם כיצד להיות שמחים בעשייתם. זו הנקודה בה הדרך הגדולה הופכת קלה.


כך חשוב לזכור שהאיכות שהבודהה מכנה בשם ניתוח-איכויות, שהיא גורם ההבחנה/שיקול-הדעת בגורמי ההארה, אינה רק עניין של תיוג או הכרה. היא יותר מהבנת הדברים וידיעה. מטרת לימוד הבודהה היא שאיכות זו תהווה בסיס לפעולה, במובן של הדברים שאתם מביאים לתודעתכם ממש כאן ועכשיו. והלימוד רלוונטי למקום ולרגע הזה. אולי הלימוד נשמע מופשט אך הוא קשור באופן ישיר לבריאות של התודעה שלכם. כאשר תלמדו לראות את המחשבות שלכם באופן הזה, לראות את מצב התודעה שלכם בדרכים אלו, תדעו איך להתנהג באופן שישמור על התודעה בריאה ויחזק את כח-העמידות שלכם - משום שחיידקי התודעה שונים מהחיידקים בעולם. החיידקים בעולם ממשיכים לעבור מוטציות ליותר ויותר צורות. למרות שחיידקי התודעה רבים, יש להם סיווגים ומינים ספציפיים. וזה אפשרי לחלוטין להביא לקיצם כך שהתודעה יכולה להיות במצב של בריאות מושלמת.


כך הבודהה קרא לנִיבַּאנָה: בריאות. אך זו בריאות אמינה ועמידה הרבה יותר מאשר בריאות של הגוף. זו בריאות שכאשר היא מגיעה - היא אינה עוזבת אתכם. בנוגע לבריאותו של הגוף - לעתים אתם בריאים ולעיתים אינכם בריאים. והגוף - בדרכו למות. קרבה ובאה הנקודה בה לא משנה כמה טוב תזינו אותו, כמה טוב תדאגו לו, תאמנו אותו ותבנו את כושר-העמידה שלו, הגוף ימות. אך התודעה אינה מתה. המודעות ממשיכה: בדרך כלל מעלה ומטה. אך אם תביאו אותה למצב של בריאות (במונחים של הבודהה) - לא תוכלו ליפול.


השיחה המלאה (אשר ניתנה ב-7 לינואר, 2019) זמינה בלינק הבא:


בתמונה: וירוס הקורונה - צילום: CDC via AP


154 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page