top of page
  • תמונת הסופר/תאיתן

טריקים של המקצוע - תַ׳אנִיסַארוֹ בִּיקְהוּ

עודכן: 18 באפר׳ 2019


קחו כמה נשימות טובות, ארוכות ועמוקות, כך שאם אנרגיית הנשימה בגוף כרגע נמוכה מדי אתם יכולים להעלות אותה. כך הגוף מרגיש ניזון.


אפשרו לנשימה למצוא את הקצב שמרגיש פשוט נכון. לא באופן מרגש מדי, לא באופן רדום מדי. כל צורה שמרגישה הכי טוב עבור הגוף ברגע הזה. ברגע שמצאתם את הקצב שמרגיש טוב, ערכו סקר של הגוף. התחילו באצבעות, האם יש מתח כלשהו באצבעות שלכם? אם יש, הרפו אותו. עברו לכפות הידיים שלכם, לגב כפות הידיים, מה בנוגע אליהן? אם יש מתח שם, הרפו אותו.

עשו דרככם מעלה לכיוון הזרועות. כל הדרך עד הכתפיים והצוואר. ואז התחילו באצבעות כפות הרגליים, במעלה הרגליים דרך הירכיים, במעלה עמוד השדרה אל הצוואר ואל תוך הגולגולת.

קחו את הזמן בפעולה זו, במיוחד אם אתם מוצאים שיש מתח באזור מסוים של הגוף. כאשר אתם סוקרים את הידיים, השווה בין שתי הידיים, המרפקים, הזרועות. כל צד שלא יהיה שירגיש כי מכיל מתח, הרפו את אותו צד. אותו הדבר לגבי הרגליים, פלג הגוף העליון ואל תוך הראש.

אתם מנסים ליצור מקום טוב לשהות בו ממש כאן ברגע הנוכחי, ולהחזיר למקומה את אנרגיית הנשימה שבגוף עבור מצבי תודעה מיומנים.


אתם משנים את מאזן הכוחות בפנים, משום שלעתים קרובות מדי כאשר מצב תודעה בלתי-מיומן עולה, הוא הולך להיכנס אל תוך הנשימה שלכם, לחטוף את הנשימה שלכם, וליצור לחץ באזורים שונים של הגוף. לחץ בראש, לחץ בפלג הגוף העליון. בכל מקום שיהיה שמרגיש לא נעים. ואז (מצב התודעה) יגיד ״אוקי, אם לא תיכנע לי עכשיו, הלחץ ימשיך להצטבר עוד ועוד״. ואתם יכולים לגרום לו להצטבר. זו הופכת להיות פעולה בלתי-מודעת.


אך גם תחליטו שאינכם באמת רוצים להיכנע לאותו מצב מנטלי, אתם יכולים לשחרר את אותו מתח. מטה דרך הזרועות, דרך כפות הידיים שלכם, עובר דרך הרגליים דרך כפות הרגליים והחוצה אל האוויר. ואתם מבינים שאין שום חובה להאמין לאיום אודות המתח המתגבר.

אתם חייבים ללמוד כיצד לראות דרך הטריקים של זיהומי התודעה שלכם. זכרו שהם בדיוק כמו פוליטיקאים. הם יכולים לאיים, הם יכולים להבטיח הבטחות שווא. כל הטריקים שפוליטיקאים מכירים - גם זיהומי התודעה מכירים. יש ספר בתאילנד שנקרא ״סאמקוק״, הפירוש של השם הוא ״שלושת הממלכות״. זה למעשה תרגום של רומן סיני עתיק אודות כל התככים הפוליטיים במהלך תקופה שבה האימפריה הסינית קרסה. והספר כמעט מהווה קטלוג של כל הטריקים שפוליטיקאים יכולים להשתמש בהם.


מישהו אמר לי פעם שאם רוצים להבין את הפוליטיקה התאילנדית, צריך לקרוא את הספר הזה. זה המקום בו אנשים לומדים את הטריקים שלהם. לשחרר שמועות שווא, לאיים איומי-סרק.

והמון מהטריקים האלו ניתנים ליישום גם כלפי התודעה. אך כאשר יש לכם את הנשימה לצידכם, אתם כבר בעמדה הרבה יותר טובה לראות דרך הטריקים, ולהיות בעלי התחושה הפנימית של רעננות המאפשרת לכם שלא לצודד בזיהומי התודעה שלכם.


אחד הדברים שהם אוהבים לעשות זה לאיים: ״אם לא תיכנע לי עכשיו, זה רק הולך לגדול ולגדול, ובסוף אתה תתפוצץ!״. אנחנו נוטים להאמין לכך, במיוחד לגבי תאווה. זה משהו שאנו משתמשים בו כנגד עצמנו מזה זמן ארוך מאוד. עליכם לזכור שכל הטריקים שזיהומי התודעה משתמשים בהם - הם למדו מאיתנו בנקודה כלשהי משום שאנחנו היינו בצד שלהם. כעת כשאנו בחרנו בצד השני - עלינו לזכור: ״אוקי, אנחנו לימדנו אותם את הטריק הזה. בוא נראה אם נוכל לעמוד בו״.


והתחושה הזו שעומד לבוא הגל העולה הזה שהולך להישבר בנקוודה מסויימת, זוהי רק תפיסה. תפרתם ביחד תחושות אחדות שהיו בגוף, והזיכרון של איך התאווה הרגישה שבוע שעבר, והזיכרון שלכם של איך היא היתה בשבוע שלפני כן. אתם יכולים לחוות מחדש את אותו זכרון כך שיראה שזהו גל עולה, אך אתם יכולים גם לפרק אותו. גזרו את התפיסה הזו לקרעים. זכרו שכל פעם שזה מגיע זו בדיוק אותה הרגשה. ואז זה עובר לזמן מה. והעובדה שזה הולך לחזור - צריכים ללמוד לחיות עם זה. רק הזכירו לעצמכם שאתם הולכים לקבל הזדמנות לראות את זה פעם אחר פעם אחר פעם. וכך במקום להרגיש מאוימים מפני זה, חשבו שזוהי הזדמנות לנסות טכניקות שונות לראות מה יעבוד.


בנוגע לתאווה, לעיתים מספיק הרהור על חלקי הגוף השונים ומה נמצא בתוך הגוף. בפעמים אחרות זה לא עובד, ושוב זיהומי התודעה אומרים: ״אתה רואה? הטכניקה הזו..ניצחנו אותה!״. ובכן, אולי אתם זקוקים למשהו אחר. אולי העניין היום הוא לא כמו שהיה אתמול. הטריגר המסויים שעורר את התאווה שלכם היום הוא לא אותו אחד שעורר אתכם, נניח, שבוע שעבר. כך שעליכם לחשוב: אולי זה לא תלוי בהסתכלות במראה הגוף, אלא הסיפור שבניתם מסביבו. הנרטיב שבניתם סביבו.


או הרעיון שתאווה מושכת. יהיה טוב להרהר פעמים רבות על הדברים הנוראיים שאנשים עושים תחת כח התאווה, והדברים הטפשים שהם עושים תחת כח התאווה. כל מה שיכול לעזור לכם לראות שהתאווה עצמה היא אינה מושכת במיוחד. אנו נוטים לשייך אותה לדברים שאותם אנחנו מוצאים מושכים, אך התאווה בפני עצמה אינה מושכת כלל וכלל. ואז יש את הפנטזיות עם הקרסים הקטנים שלהן שתופסים אתכם. ובכן, נסו לפרק את אותם קרסים לגורמים. פעם נוספת, זה הרבה יותר קל כאשר הנשימה היא רגועה לאורך כל הגוף, משום שחלק מהכח של התאווה נמצא במתח שנבנה לאיטו, לעיתים מאחורי כפות הידיים, ובכל מיני מקומות שלא צפיתם. ראו אם אתם יכולים לשחרר את המתח שהתצטבר.


והתחילו להשמר מפני הפעם הבאה שזה הולך להופיע, משום שמה שקורה לעתים קרובות הוא שהולך להיות בליפ קטן של תאווה, או כעס או כל רגש לא-מיומן אחר שיופיע במהלך היום, ואז נחתם מין הסכם ״אוקי, אנחנו הולכים להיכנע לכך הערב״. וזה הולך לקרות שוב מספר פעמים, בזמנים אקראיים במשך היום. ואז כאשר זה מציג עצמו בצורה מלאה, זה הולך להגיד ״תראו, זה כבר הוחלט, אתם חייבים להיכנע לי״. אז אתם חייבים לזכור שלא חתמתם על שום נייר. אין שום חוזים עם זיהומי התודעה. הם לא מכבדים חוזים, אז מדוע שאתם תכבדו חוזים איתם? הגידו ״לא, ההחלטה הזו מבוטלת״.


או שהם (זיהומי התודעה) יגידו ״אתם הרי הולכים להיכנע לי מתישהו, אז מדוע שלא תיכנעו עכשיו ונגמור עם זה?״. אז תענו: ״ובכן, איני יודע בנוגע לנקודה אחרת בזמן, אבל ברגע זה, אני אחראי על הרגע הנוכחי בלבד ואני לא הולך להיכנע״. ואז תגלו שהתחושה של זיהומים אלו שמאיימים לגדול ולגדול, פשוט אינה מתחזקת. היא נחלשת. היא באה והולכת.


ואם אתם מסוגלים לזכור, כן, אתם אימנתם את הזיהומים עם הטכניקות האלו, היו פעמים שהשתמשתם בהם בתור ילד קטן, כנגד ההורים שלכם, או כנגד החברים, או כנגד האויבים. לחזק את אותו זיהום תודעה. אין שום דבר חכם אודות הזיהומים, שום דבר כה עוצמתי לגביהם שאינכם יכולים להבין את דרככם מעבר להם. אתם חייבים לרכוש את הבטחון הזה. משום שאחרי הכל - אתם לימדתם אותם את הטכניקות שלהם.


וככל שאתם לומדים לראות דרכם, וגם לקבל נסיון של עבודה עם הנשימה, זה עוזר לנטרל הרבה מהכח, מהצד הפיזי של הכח שלהם. אתם לא מרגישים כל כך מדוכאים. משום שהרבה פעמים כשאתם פשוט מרגישים מוטרדים או עייפים או רוגזים, הדברים הללו נכנסים.


כך השתמשו בנשימה על מנת להרגיע את התודעה, השתמשו בנשימה על מנת להרגיע את הגוף, וכאשר הם במצב רוח טוב יותר, הרבה יותר סביר שתוכלו לראות דרך הדברים, ואם לא תוכלו לראות דרכם, לפחות תוכלו לשאת בהם. אמרו ״אוקי, אני יכול לשבת כאן, אתם יכולים לעשות הצגות כמה שתרצו, אבל איני מתכוון להיכנע״.


וזיהומי התודעה, כמו במקרה של כל מבנה מנטלי, יהפכו שחוקים כעבור זמן מה. לא הבסתם אותם לחלוטין, אך לפחות עמדתם בפניהם לזמן מה, וזהו סוג נצחון, ככל שתפנימו יותר ויותר כיצד ניתן לעמוד בפני הדברים האלו - תהיה תחושה של כח שתתעורר, בפשטות, מתוך העובדה שהייתם מסוגלים לעמוד בפניהם. אתם מתעוררים בבוקר שלמחרת ומזכירים לעצמכם: ״אוקי, הייתי מסוגל לעמוד בפני זה אמש, אני מרגיש ממש טוב בעקבות זה״. הזכירו לעצמכם את עובדה זו, רשמו עובדה זו. כך שהיא תחזק את הנחישות שלכם שלא להכנע לעונג מיידי ומהיר שיהיה בעל תוצאות רעות לטווח ארוך.


כך לזיהומי התודעה שלכם יש את הפוליטיקה שלהם, יש להם את האסטרטגיות שלהם, יש להם את הטריקים של המקצוע, אך גם לכם בתור מודטים יכולים להיות גם כמה טריקים משלכם. היעזרו בכך. משום שזהו אחד מהמקרים בהם נצחון סופי אכן טומן בחובו משהו בעל ערך. אתם יכולים לנצח אנשים אחרים, לפעמים, אך לפעמים הניצחונות האלו יוצרים קַמָה (קרמה), קַמָה רעה שחוזרת אליכם. אך לנצח את זיהומי התודעה, להתחכם ולהערים עליהם זה בסדר גמור. זה הכל עבור צלילות התודעה שלכם, וטיפוח הטוב בתודעה שלכם.


תרצו לקבל בעלות מחדש על גופכם ועל תודעתכם. למען כל הדברים הטובים והראויים.


השיחה המלאה (אודיו) בלינק הבא:

https://www.dhammatalks.org/Archive/y2014/141130_Tricks_of_the_Trade.mp3





112 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page